onsdag den 8. april 2015

Jeg bliver høj på bjerge



For mange mennesker er det vigtigt at være tæt på havet. At kunne gå en tur langs stranden, kysten eller havnen, og blive blæst igennem. For dem er Madrid ikke ligefrem den optimale destination, med dens placering midt på den Iberiske halvø – over tre timers kørsel fra den nærmeste kyststrækning ved Valencia.

Jeg elsker selv en tur ved vandet, men på det seneste er det gået op for mig hvor meget jeg holder af udsigten til bjerge. Naturskønne Canada har længe toppet listen over drømmedestinationer, og senest er en tur til de Schweiziske alper lagt i bunken af rejseplaner. Måske hænger det sammen med at vi i kagerulle-Danmark højst kan hoste op med Himmelbjerget, som på en god dag er et fart-bump i det sydligere Europa.

Fra Madrid til himlen
Udsigt til bjergene fra Círculo de Bellas Artes
'De Madrid al Cielo' - 'Madrid til himlen' lyder et lokalt ordsprog. Meget rammende for terrassen på toppen af kunstbygningen Círculo de Bellas Artes, hvor der – tro det eller ej – er udsigt til sneklædte bjergtinder.

Jeg elsker udsigtspunkterne her i centrum, men jeg nyder endnu mere turene ud af byen, hvor der ikke går mange kilometer før terrænet bølger og landskabet rejser sig i horisonten.

Ikke mindst når turene går til grønne Galicien i Spaniens nordvestlige hjørne. Så snart 'grænsen' krydses fra Castilla y León regionen hæves højderne, og det bliver ikke mindre spektakulært nu hvor forårets farver vælter frem over klippetoppene. I laviner af lavendel-lilla hedelyng og gule blomster, blandt de grønne nuancer der tager til i styrke.

Galicien
Galicien er gudesmuk, og det var derfor en udsøgt fornøjelse med en lille påskeferie hos svigerfamilien i den rustikke bjerglandsby Argasvellas – bestående af to beboede huse. Landskabet og stilheden her er anti-stress på højt niveau, med bækkens rislen, fuglenes sang og de græssende køers klokker, som eneste soundtrack.

Bliver du ligesom jeg høj på bjerge, så overvej Galicien næste gang turen går til Spanien. Og selv her finder du frisk havluft og storslåede Atlanterhavskyster.

Se mere på www.turgalicia.es