torsdag den 27. november 2014

Tilbage til istiden



Findes der is i Spanien? Altså ikke den spiselige, men underlaget? Èn af de ting jeg måtte undersøge inden jeg flyttede til Madrid, var muligheden for at få is under fødderne i ny og næ. Som mangeårig, passioneret motions-ishockeyspiller er isen svær at undvære, og savnet til ishockeyen har været stort de seneste to år, efter at jeg spillede min sidste kamp tilbage i november 2012.

Det var derfor et hit da en lille del af min fødselsdagsgave fra kæresten var en tur i skøjtehallen her i Madrid.
I modsætning til naboerne Frankrig og Italien, er ishockey bestemt ikke i høj kurs på den Iberiske halvø, så efterspørgslen på is er ikke enorm. Dog findes der en ishockeyklub i Madrid – langt ude i en forstad. Men staven og pucken må komme til senere om muligt, og indtil da er jeg taknemmelig for bare at kunne skøjte.

Så vi tager metroen til det mere centralt beliggende Palacio de Hielo – Ispaladset. Et stort butiks- og underholdningskompleks, med biograf og alle de populære fastfoodkæder – samt naturligvis det indbyggede isstadion. Den optimale vinterferie-destination for Madrids børnefamilier. Og børn er der mange af da vi venter på at blive lukket ind, mens nabolagets spirende skøjteprinsesser forlader isen efter dagens træning. Faktisk er lydniveauet højere end en børnefødselsdag på ren Nutella, så det er befriende da vi endelig kan træde ind i den store hal.

Desværre har jeg endnu ikke fået mine egne skøjter med til Madrid, men de står nu øverst på listen over ting der skal med efter jul. For de klassiske blå udlejningsskøjter vi får udleveret er sløvere end Dovne-Robert, og ville ikke kunne dele en pakke Kærgården på en varm sommerdag. Men på kommer de, og det er fantastisk endelig at træde ud på isen igen. Der går ikke længe før banen er godt fyldt med mere eller mindre frygtløse bambi-aspiranter, og jeg får bevis for at der trods alt er et behov for istid hernede.