onsdag den 4. februar 2015

På skoekspedition til den blå ø

Om ti dage – meget belejligt på Mr. Valentines Day – får jeg fornøjelsen af mit første spanske bryllup! Eller ”Boda” som det hedder på disse kanter. Og nej, det er ikke mit eget, men kærestens veninde som skal giftes. Så ikke alene bliver det mit første bryllup på spansk, men også det første bryllup jeg skal til uden at have mødt hverken den kommende hr. eller fru. Derfor føler jeg mig heldigvis ikke forpligtet til også at kaste mig ud i min første spanske tale..!

Men som det er med bryllupper går det ikke at møde op i hættetrøje eller en t-shirt påtrykt 'I love Madrid', så den seneste måned har jagten været sat ind på jakkesæt, skjorte, slips, kjole og hvad dertil ellers høre. Og da kalenderen skiftede til februar var vi NÆSTEN i mål – dog med et kritisk punkt tilbage – kærestens sko! Som de fleste mænd nok kan nikke genkendende til, så er det ikke noget man spøger med, så det var stort da de helt rigtige pludselig stod på hylden i en butik i går, blot for at finde ud af at den rigtige størrelse manglede. Hvad gør man så?

Med metro til tropeøen
Heldigvis viste det sigt at én butik i kæden havde den rette størrelse – ude i svigermors forstad, Carabanchel Alto. Da kæresten er 'fanget' på et kontor hele dagen, måtte jeg derfor forbarme mig og insistere på at tage dette store ansvar på min kappe. Så afsted på skoekspedition til storcentret Islazul, som lidt sammentrukket oversættes til 'Blå ø'. Et enormt shoppingkompleks med palmer, vand og tropetema - helt der ude hvor metroen, og dermed civilisationen, næsten ender.

Islazul er efter sigende det andet største shoppingcenter i hele Madrid, og byder udover mere end 100 butikker på et hav af restauranter og underholdning. En kæmpebiograf, et legeland og et bowlingcenter gør den blå ø til et hit blandt børnefamilier som kommer hertil langvejs fra. Og grundet placeringen langt udenfor centrum er her så godt som ingen turister. Tropetemaet er gennemført, men lider dog under at air condition anlægget om sommeren åbenbart skal stå på 'antarktis' – så der faktisk er varmere om vinteren.

Derfor slipper jeg denne dag også for forfrysninger og sikrer mig skatten jeg tog til øen efter – de rigtige sko. Mission accomplished! Så nu venter vi bare på Valentines Day og et storslået bryllup jeg nok skal vende tilbage omkring.