Morgen-mylderet er tæt i
Madrids metro, hvor folk strømmer gennem de underjordiske gange, op
og ned ad rulletrapper og ud på perronerne. Det er en naturlig del
af hverdagen her i storbyen – at man skynder sig gennem stationerne
for at nå det først mulige tog. Ikke mindst her i Madrid, hvor den
hårde økonomiske situation for år tilbage skar ned på frekvensen
af afgange. Der går dog stadig sjældent mere end 4-8 minutter
mellem hver tog.
Men tiden er kostbar, når
man arbejder mange timer og skal skifte flere gange mellem forstad og
centrum, og dermed risikerer at skulle vente igen og igen. Selv har
jeg dog udviklet lidt et anti-metro kompleks. Jeg prøver at tage det
stille og roligt, og ikke lade mig suge med i strømmen på
rulletrappen, men i stedet tage den gode gamle ”fysisk krævende”
udgave når der er travlest. Jeg lader også mobilen ligge i lommen,
for det er under en metro-tur der bare skal overstås at idéer og
tanker dukker op. Men mobil-skærmene har tag i langt de fleste
pendlere i metroens vogne, mens de vrider sig gennem undergrunden.
Puerta del Sol |
Mens min kæreste tager et
kursus i centrum, møder hun ”tidligt” hver anden dag, og på
disse dage tager jeg med ved samme tid for at skrive på caféerne i
centrum. Jeg står som regel af ved enten Puerta del Sol eller Plaza
del Callao, og har så 15-20 minutter til en lillle gåtur før min
stamcafé i Malasaña-kvarteret åbner kl. 10. Det samme gælder i
dag, hvor Jeg krydser Gran vía og tager plads på den beskedne Plaza
de la Luna, mens solen stiger mod de forudsagte 27 grader denne
forårsdag. En varme der dog efter sigende trækker ustadigt vejr med
sig efterfølgende.
Præcis kl. 10 træder jeg
ind af døren på Café de la Luz, tager plads i min sædvanlige
lænestol i fjerneste hjørne og nikker et Gracias til servitricen,
som efterhånden blot spørger om min kaffe skal være ”con leche” (med mælk).
Det er rart at føle sig hjemme i metropolen.
Zaragoza og San
Sebastián
Den forgangne weekend bød på en lille
tur til Zaragoza, beliggende midt mellem Madrig og Barcelona. Mit
første besøg i denne spændende by og i regionen Aragón. Zaragoza
nås på godt 4 timer i bus fra Madrid, og med ALSA busserne er
priserne noget lavere end hvis man skulle tage toget. Vi gav godt 100
kroner per person hver vej (afhængigt af datoer), så det ville
næsten være en skam ikke at besøge byen med den imponerende El
Pilar katedral, moderne arkitektur, farverig gadekunst og det livlige
tapas-område ”El Tubo” i den gamle bydel.
Zaragoza by night |
Bussen på denne rute var i øvrigt
overraskende komfortabel, og bød på en ”tablet” indbygget i
hver sæderyg, så man kunne nå en film eller to på vejen. Man må
dog heller ikke glemme at lade øjnene glide over de forbipasserende
landskaber, som under turen disker op med alt fra sneklædte
bjergtinder, frodige grønne bakker og dale, samt en gigantisk
vindmølle-park.
Madrid er i det hele taget perfekt
placeret til weekendture, med flere ”bælter” af yderst seværdige
byer udenom – og med de nærmeste attraktioner blot en halv times
kørsel væk.
Lidt længere er der til den nordlige
kyst ved Biscay-bugten, hvor vi tager til i den kommende weekend, og
besøger San Sebastián i Baskerlandet. Byen som er Europæisk
Kulturhovedstad her i 2016, sammen med Wroclaw i Polen. Denne gang
tager vi dog bilen og tager på en lille ”road trip” gennem det
nordspanske. Mulighederne er mange med base i Madrid.